Universitat Rovira i Virgili. La universitat pública de Tarragona



Portada > Innovació Docent

Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de Reus



Innovació Docent

Generalitats del Programa de Simulació Clínica a la FMCS

 PROGRAMA DE SIMULACIÓ CLÍNICA

En el marc actual és un imperatiu per a les facultats poder garantir que els alumnes que acaben són capaços d’exercir la professió per la que s’han preparat. Per tant, les institucions s’han de dotar d’instruments que permetin observar i avaluar si els alumnes són capaços d’aplicar els  coneixements i les habilitats adquirides.

En el camp de les ciències de la salut, en què l’objectiu del seu aprenentatge comporta una actuació sobre un ésser humà,  la seguretat del malalt és primordial. Per aquest motiu, disposar d’entorns de simulació ha esdevingut una prioritat. En aquests entorns és possible observar els aspectes pràctics de cada intervenció, enregistrar-los, analitzar-los i repetir-los tantes vegades com sigui necessari (fent de l’error una etapa més del procés d’aprenentatge) i al mateix temps  avaluar de forma objectiva, garantint la seguretat del pacients.

Per tal de dur a terme aquesta activitat, la nostra Facultat disposa d’un Laboratori d’Habilitats que incorpora  tres valuosos instruments.

A.       Maniquins i simuladors

L’ús de maniquins i simuladors permet l’entrenament en habilitats que van des de maniobres bàsiques fins a  tècniques complexes i  invasives.

En l’actualitat alguns maniquins poden ser autèntics robots que van de la mà de sofisticats aplicatius informàtics que permeten reproduir situacions clíniques complexes amb un elevat realisme.

Disposem de maniquins per a maniobres invasives, sondatges, punció lumbar, toracocentesi i artrocentesi, exploració toràcica, ginecològica i obstètrica,  accessos a vies venoses centrals i perifèriques, intubació orotraquial, reanimació cardiopulmonar bàsica, amb desfibril·lació automàtica i avançada, per al maneig del pacient crític,  tècniques de sutura, i altres tècniques quirúrgiques com la simulació en cirurgia laparoscòpica.

Disposem d’un escenari de simulació  dotat d’alta tecnologia audiovisual que permet observar l’actuació dels alumnes en directe, o a través de videogravació, enregistrar-la, analitzar-la i avaluar-la pel mateix alumne o pel grup, efectuant tècniques de debriefing.

Les activitats pràctiques tenen lloc en el mateix laboratori d’habilitats o bé en altres entorns dels diferents serveis assistencials o departaments de la Facultat.

B.      Malalts simulats

Els pacients simulats són persones que han estat acuradament ensinistrades per simular problemes clínics de manera estructurada i realista.

En el nostre programa col·laboren habitualment pacients simulats que són capaços de repetir el seu paper de forma inalterada en la totalitat de les trobades amb els diferents alumnes, és a dir, pacients estandarditzats, els quals també poden realitzar tasques d’avaluació de les habilitats clíniques bàsiques (anamnesi, exploració física i comunicació).

En algunes activitats els malalts estandarditzats estan preparats per realitzar “feedback”, convertint-se en pacient simulat instructor o pacient monitor.

Actualment disposem de 25 pacients simulats, capaços de representar diferents situacions clíniques i d’avaluar-les.

De forma global, els “nostres actors” realitzen més de 1200 simulacions cada curs. Són entrevistes clíniques que de forma individual realitzen els alumnes de Medicina al llarg dels estudis de grau, des de tercer curs fins a sisè. D’aquesta manera es garanteix un mínim comú denominador en la totalitat dels alumnes pel que fa a la seva habilitat de realitzar l’entrevista clínica, minimitzant el component d’aleatorietat que suposa la pràctica real.  Aquestes activitats complementen les pràctiques reals que els alumnes realitzen en els serveis assistencials tant hospitalaris com en centres d’atenció primària.

El pacients simulats són un element avaluador important en les assignatures pràctiques al llarg dels diferents cursos, però també al final dels estudis ja que són l’instrument essencial de les proves ACOE (Avaluació Clínica Objectiva i Estructurada). Les proves ACOE, són unes proves per avaluar la competència clínica en un format multiestació, que reprodueixen en un determinat escenari assistencial diferents situacions clíniques, semblants a la realitat, que l’alumne ha de  resoldre.

La Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Rovira i Virgili realitza les proves ACOE de la titulació de medicina des de l’any 1995, amb una experiència acumulada que ha originat comunicacions i publicacions en l’àmbit docent. Des de 2014 ha ampliat aquest format avaluatiu a les titulacions de Nutrició humana i dietètica i  Fisioteràpia. 


Informació

© 2008 - 2017 Universitat Rovira i Virgili